Seorang lagi Nabi Allah yang diceritakan dari kecil di dalam al-Qur’an
ialah Isa. Baginda diutus kepada kaum Bani Israil dengan kitab Injil
yang diturunkan sebelum al-Qur’an.
Di dalam al-Qur’an, Nabi Isa disebut dengan empat panggilan iaitu Isa, Isa putera Mariam, putera Mariam, dan al-Masih.
Ibunya
seorang yang sangat dimuliakan Allah. Dia memilihnya di atas semua
perempuan di semua alam. Firman-Nya, “Dan ketika malaikat-malaikat
berkata, ‘Wahai Mariam, Allah memilih kamu, dan membersihkan kamu, dan
Dia memilih kamu di atas semua perempuan di semua alam’” (3:42).
Mariam,
ibu Nabi Isa, telah menempuh satu ujian yang amat berat daripada Allah.
Dia dipilih untuk melahirkan seorang Nabi dengan tanpa disentuh oleh
seseorang lelaki. Dia adalah seorang perempuan yang suci.
Kelahiran
Kelahiran
Nabi Isa merupakan suatu mukjizat kerana dilahirkan tanpa bapa.
Kisahnya diceritakan di dalam al-Qur’an. Di sini, ceritanya bermula dari
kunjungan malaikat kepada Mariam atas perintah Allah. Ketika itu,
malaikat menyerupai manusia dengan tanpa cacat. Kemunculan malaikat
membuat Mariam menjadi takut lalu berkata,
“Aku berlindung pada Yang Pemurah daripada kamu, jika kamu bertakwa (takut kepada Tuhan)!’
Dia (malaikat) berkata, ‘Aku hanyalah seorang rasul yang datang daripada Pemelihara kamu, untuk memberi kamu seorang anak lelaki yang suci.’” (19:18-19)
Dia (malaikat) berkata, ‘Aku hanyalah seorang rasul yang datang daripada Pemelihara kamu, untuk memberi kamu seorang anak lelaki yang suci.’” (19:18-19)
Pada ayat yang lain, diceritakan
bahawa malaikat yang datang itu telah memberi nama kepada putera yang
bakal dilahirkan. Nama itu diberi oleh Allah, dan dia (Isa) akan menjadi
terhormat di dunia dan akhirat sambil berkedudukan dekat dengan Tuhan.
Ayatnya berbunyi:
“Wahai Mariam, Allah menyampaikan kepada kamu
berita gembira dengan satu Kata daripada-Nya, yang namanya al-Masih, Isa
putera Mariam, terhormat di dunia dan di akhirat, daripada orang-orang
yang didekatkan.” (3:45)
Kemudian Mariam bertanya,
“Bagaimanakah
aku akan ada seorang anak lelaki sedang tiada seorang manusia pun
menyentuhku, dan bukan juga aku seorang jalang?” (19:20)
Malaikat menjawab,
“Dia (Allah)
berkata, ‘Begitulah; Pemelihara kamu telah berkata, ‘Itu mudah bagi-Ku;
dan supaya Kami membuat dia satu ayat (tanda) bagi manusia, dan satu
pengasihan daripada Kami; ia adalah perkara yang telah ditentukan’”
(19:21).
Maka lahirlah Isa putera Mariam lebih
enam ratus tahun sebelum Nabi Muhammad dilahirkan. Allah membuat Nabi
Isa dan ibunya satu ayat (tanda) bagi manusia, iaitu tanda untuk
menunjukkan kebesaran-Nya (23:50).
Allah
juga menyatakan bahawa Nabi Isa adalah seperti Adam, walaupun Adam
diwujudkan tanpa ibu dan bapa. Kesamaan mereka berdua adalah pada
ciptaan. Kedua-duanya dicipta daripada tanah (3:59). Itu menunjukkan mereka adalah manusia biasa, kerana manusia dicipta daripada tanah.
Kerasulan dan Kenabian
Isa
adalah seorang Nabi dan juga seorang Rasul. Baginda dan beberapa orang
rasul telah dilebihkan Allah daripada rasul-rasul lain. Ada yang Dia
berkata-kata kepadanya, ada yang Dia menaikkan darjat, dan bagi Isa, Dia
memberi bukti-bukti yang jelas serta mengukuhkannya dengan Roh Suci.
Firman-Nya:
“Dan rasul-rasul itu, sebahagian Kami melebihkan di
atas sebahagian yang lain. Sebahagian ada yang kepadanya Allah
berkata-kata, dan sebahagian Dia menaikkan darjat. Dan Kami memberikan
Isa putera Mariam bukti-bukti yang jelas, dan Kami mengukuhkan dia
dengan Roh Qudus (Suci).” (2:253)
Namun begitu, manusia dilarang oleh Allah untuk membeza-bezakan antara para rasul dan Nabi. Larangan itu berbunyi,
“Katakanlah,
‘Kami percaya kepada Allah, dan apa yang diturunkan kepada kami, dan
apa yang diturunkan kepada Ibrahim, dan Ismail, dan Ishak, dan Yaakub,
dan puak-puak, dan apa yang diberi kepada Musa, dan Isa, dan apa yang
diberi kepada Nabi-Nabi daripada Pemelihara mereka. Kami tidak
membeza-bezakan seorang pun antara mereka, dan kepada-Nya kami muslim.’”
(2:136)
Akibat membeza-bezakan Nabi atau Rasul
dapat dilihat pada hari ini, iaitu Nabi Isa dipercayai oleh sesetengah
pihak sebagai Tuhan atau anak Tuhan, dan Nabi Muhammad, dianggap macam
Tuhan, yang berhak membuat hukum agama.
Ajaran
Oleh
kerana Isa seorang Nabi baginda diberi sebuah Kitab, Injil, yang
mengandungi petunjuk dan cahaya untuk menjadi pegangan Bani Israil.
Selain menyuruh Bani Israil menyembah Allah dengan mentaati Injil,
baginda mengesahkan kitab Taurat yang diturunkan sebelumnya. Dua firman
Allah menjelaskannya di sini, berbunyi:
“Dan Kami mengutus,
menyusuli jejak-jejak mereka, Isa putera Mariam, dengan mengesahkan
Taurat yang sebelumnya; dan Kami memberinya Injil, di dalamnya petunjuk
dan cahaya,” (5:46) dan,
“Aku (Isa) hanya mengatakan kepada mereka apa yang Engkau memerintahkan aku dengannya: ‘Sembahlah Allah, Pemelihara aku dan Pemelihara kamu.’” (5:117)
“Aku (Isa) hanya mengatakan kepada mereka apa yang Engkau memerintahkan aku dengannya: ‘Sembahlah Allah, Pemelihara aku dan Pemelihara kamu.’” (5:117)
Turut disebut di dalam Injil (dan Taurat) ialah berita mengenai kedatangan seorang Nabi berbangsa Arab, atau ummiy (7:157), dan janji dikurniakan Taman atau Syurga bagi orang-orang yang berperang di jalan Allah (9:111). Janji itu juga didapati di dalam Taurat dan al-Qur’an.
Ketika
baginda diutus, manusia sedang berselisih dalam hal agama. Maka
kedatangannya adalah juga untuk memperjelaskan apa yang diperselisihkan.
Firman Allah:
“dia (Isa) berkata, ‘Aku datang kepada kamu dengan
kebijaksanaan, dan supaya aku memperjelaskan kepada kamu sebahagian apa
yang dalamnya kamu memperselisihkan; maka kamu takutilah Allah, dan
taatlah kepadaku.’” (43:63)
Baginda juga memberitahu tentang
kedatangan seorang rasul selepas baginda, yang namanya akan dipuji. Ayat
yang mengisahkannya berbunyi:
“Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku
(Isa) rasul Allah kepada kamu, mengesahkan Taurat yang sebelum aku, dan
memberi berita gembira dengan seorang rasul yang akan datang selepas
aku, namanya ahmad (dipuji).” (61:6)
Pengikut setia
Seperti
Nabi atau Rasul yang lain, baginda mempunyai pengikut-pengikut yang
setia dan juga yang tidak setia atau yang menentang.
Pengikut-pengikutnya yang setia percaya kepada Allah dan kepadanya.
Mereka adalah muslim. Firman Allah:
“Dan ketika Aku mewahyukan
pengikut-pengikut yang setia, ‘Percayalah kepada-Ku, dan rasul-Ku’;
mereka berkata, ‘Kami percaya, dan saksilah Engkau akan kemusliman
kami.’” (5:111)
Pengikut-pengikut yang setia pula menjadi penolong-penolong, bukan baginya tetapi bagi Allah. Firman-Nya:
“Berkatalah
pengikut-pengikutnya yang setia, ‘Kami akan menjadi penolong-penolong
Allah; kami percaya kepada Allah, dan saksilah kamu akan kemusliman
kami.’” (3:52)
Begitu juga bagi pengikut-pengikut
setia Nabi-Nabi lain, termasuk Muhammad. Semuanya menjadi
penolong-penolong Allah, untuk melaksana dan menyampaikan mesej-Nya.
Firman Allah:
“Wahai orang-orang yang percaya, jadilah kamu
penolong-penolong Allah, sebagaimana Isa putera Mariam berkata kepada
pengikut-pengikut yang setia, ‘Siapakah yang akan menjadi
penolong-penolong aku bagi Allah?’ Pengikut-pengikut yang setia berkata,
‘Kami akan menjadi penolong-penolong Allah.’” (61:14)
Walau bagaimana pun, pengikut-pengikut
Nabi Isa yang setia memerlukan bukti selanjut untuk megesahkan
kebenarannya dan supaya hati mereka menjadi tenteram. Untuk itu mereka
memohon sebuah meja hidangan dari langit. Kisahnya berbunyi begini:
“Dan
apabila pengikut-pengikut yang setia berkata, ‘Wahai Isa putera Mariam,
bolehkah Pemelihara kamu menurunkan kepada kami sebuah meja hidangan
dari langit?’
Dia (Isa) berkata, ‘Kamu takutilah Allah, jika kamu orang-orang mukmin.’
Mereka berkata, ‘Kami menghendaki untuk memakan daripadanya, dan hati kami menjadi tenteram, supaya kami mengetahui bahawa kamu berkata benar kepada kami, dan supaya kami adalah antara para saksinya.’” (5:112-113)
Dia (Isa) berkata, ‘Kamu takutilah Allah, jika kamu orang-orang mukmin.’
Mereka berkata, ‘Kami menghendaki untuk memakan daripadanya, dan hati kami menjadi tenteram, supaya kami mengetahui bahawa kamu berkata benar kepada kami, dan supaya kami adalah antara para saksinya.’” (5:112-113)
Justeru itu, Isa memohon kepada Allah,
“Ya
Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan
dari langit, yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama dan
yang akhir bagi kami, dan satu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan
berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi
rezeki.” (5:114)
Allah mengabulkan permintaannya.
Lantas, meja hidangan yang turun menjadi satu lagi mukjizat bagi Nabi
Isa. Dan ia juga menjadi nama sebuah surah di dalam al-Qur’an, iaitu
surah kelima, al-Maidah.
Mukjizat
Selain
daripada kelahiran yang luar biasa dan meja hidangan, Nabi Isa telah
dikurniakan dengan beberapa mukjizat lain. Ayat berikut menjelaskannya:
“Ketika
Allah berkata, ‘Wahai Isa putera Mariam, ingatlah akan rahmat-Ku ke
atas kamu, dan ke atas ibu kamu, apabila Aku mengukuhkan kamu dengan Roh
Qudus (Suci), untuk berkata-kata kepada manusia di dalam buaian
dan setelah dewasa ….. dan apabila kamu mencipta daripada tanah liat,
dengan izin-Ku, yang seperti bentuk burung, dan kamu menghembuskan ke
dalamnya, lalu jadilah ia seekor burung, dengan izin-Ku, dan kamu menyembuhkan orang buta, dan orang sakit kusta, dengan izin-Ku, dan kamu mengeluarkan orang yang mati,
dengan izin-Ku’ ….. lalu orang-orang yang tidak percaya antara mereka
berkata, ‘Tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata.’” (5:110)
Walaupun Nabi Muhammad hanya diberi
satu mukjizat, manusia ditegah daripada berkata bahawa Nabi Isa adalah
lebih mulia daripada Nabi Muhammad. Kerana, seperti yang sudah maklum,
amalan membeza-beza para Nabi dan Rasul dilarang Allah. (Sila rujuk Tidak Mempercayai Mukjizat Nabi?)
Wafat
Tidak
seperti kepercayaan sesetengah orang iaitu Nabi Isa tidak wafat semasa
disalib tetapi diangkat naik ke langit. Sebenarnya, Nabi Isa telah wafat
di bumi, namun bukan disalib. Baginda telah wafat selepas peristiwa
penyaliban ke atasnya di sebuah tempat lain yang tidak diceritakan di
dalam al-Qur’an. Besar kemungkinan baginda telah melarikan diri dari
tempat baginda dijatuhkan hukum.
Bukti yang menunjukkan baginda telah wafat di bumi terdapat pada ayat-ayat berikut:
“Apabila Allah berkata, ‘Wahai Isa, Aku akan mematikan kamu, dan menaikkan kamu kepada-Ku, dan Aku membersihkan kamu daripada orang-orang yang tidak percaya …..’” (3:55)
“Dan aku (Isa) seorang saksi ke atas mereka selama aku di kalangan mereka; tetapi setelah Engkau mematikan aku, Engkau Sendiri adalah penjaga ke atas mereka; Engkau saksi atas segala sesuatu.” (5:117)
“Dan aku (Isa) seorang saksi ke atas mereka selama aku di kalangan mereka; tetapi setelah Engkau mematikan aku, Engkau Sendiri adalah penjaga ke atas mereka; Engkau saksi atas segala sesuatu.” (5:117)
Akan tetapi, sebahagian daripada kaum
Bani Israil mengatakan bahawa mereka telah membunuhnya disalib. Allah
mengatakan yang sebaliknya pula. Apa yang berlaku hanya satu kesamaan
sahaja. Firman-Nya:
“ucapan mereka, ‘Kami telah membunuh al-Masih,
Isa putera Mariam, rasul Allah.’ Tetapi mereka tidak membunuhnya, dan
tidak juga menyalibnya, tetapi hanya satu kesamaan yang ditunjukkan
kepada mereka. Orang-orang yang berselisih mengenainya benar-benar dalam
keraguan terhadapnya; mereka tidak ada pengetahuan mengenainya, kecuali
mengikuti sangkaan; mereka tidak membunuhnya, yakinlah.” (4:157)
Telah wujud lagi kepercayaan terhadap
Nabi Isa yang tidak disahkan Allah di dalam al-Qur’an, iaitu baginda
akan muncul lagi di bumi buat kali kedua. Itu tidak benar. (Sila rujuk
artikel Menanya Ustaz: kedatangan Imam Mahadi & Nabi Isa dan Imam Mahadi di ruangan Soalan Lazim. Terima kasih.)
Terpesong
Setelah
Isa wafat, beberapa perkara telah berlaku. Pertama, orang-orang yang
mengaku pengikut baginda telah menubuhkan sistem berahib, atau
berpaderi, atau sistem berulama dalam agama. Sistem itu tidak dianjurkan
oleh Allah. Firman-Nya:
“Dan rahbaniyah (sistem berahib) yang mereka reka – Kami tidak menuliskan (menetapkan) untuk mereka” (57:27).
Kemudian, antara mereka bersetuju
untuk mengangkat Nabi Isa sebagai Tuhan atau anak Tuhan, mungkin kerana
kelahiran yang luar biasa dan mukjizat-mukjizatnya. Mereka yang berbuat
demikian telah terpesong dalam kepercayaan lalu menjadi kafir.
Firman-Nya:
“Merekalah orang-orang yang tidak percaya (kafir), yang
berkata, ‘Sesungguhnya Allah, Dia ialah al-Masih putera Mariam’”
(5:17), dan
“orang-orang Kristian berkata, ‘Al-Masih ialah putera Allah.’ Itu adalah ucapan daripada mulut mereka, menurut ucapan orang-orang yang tidak percaya sebelum mereka. Allah memerangi mereka! Bagaimanakah mereka dipalingkan?” (9:30)
“orang-orang Kristian berkata, ‘Al-Masih ialah putera Allah.’ Itu adalah ucapan daripada mulut mereka, menurut ucapan orang-orang yang tidak percaya sebelum mereka. Allah memerangi mereka! Bagaimanakah mereka dipalingkan?” (9:30)
Satu bukti telah didatangkan Allah
untuk menunjukkan kepalsuan kepercayaan mereka. Buktinya adalah pada
amalan memakan makanan, berbunyi:
“Al-Masih, putera Mariam,
hanyalah seorang rasul; rasul-rasul sebelum dia telah berlalu. Ibunya
seorang wanita yang benar; mereka berdua makan makanan. Perhatikanlah
bagaimana Kami memperjelaskan ayat-ayat kepada mereka, kemudian
perhatikanlah bagaimana mereka berpaling.” (5:75)
Nabi Isa dan ibunya makan makanan.
Tetapi Tuhan tidak makan. Kalau Dia makan tentu Dia mempunyai sebuah
“pintu kecil” untuk mengeluarkan makanan yang tidak diperlukan lagi.
Tuhan tidak ada pintu tersebut seperti yang terdapat di bahagian
belakang badan manusia atau haiwan.
Sekiranya
hujah itu disampaikan kepada orang-orang yang mempercayai Nabi Isa itu
Tuhan atau anak-Nya, tentu mereka akan berpaling juga dan tetap dengan
kepercayaan mereka. Begitulah manusia dengan kepercayaan agamanya.
Mereka lupa menggunakan akal.
Akhirat
Kepercayaan serupa itu sungguh berat di sisi Allah sehingga Nabi Isa akan ditanya di akhirat. Baginda akan ditanya sama ada baginda telah menyatakan bahawa baginda dan ibunya adalah tuhan-tuhan selain daripada Allah. Pertanyaan-Nya berbunyi:
“Wahai
Isa putera Mariam, adakah kamu mengatakan kepada manusia, ‘Ambillah aku
dan ibuku sebagai tuhan-tuhan selain daripada Allah’?” (5:116)
Nabi Isa akan menjawab:
“Kepada
Engkau sanjungan! Tiadalah bagiku untukku mengatakan apa yang aku tiada
hak dengannya. Jika aku mengatakannya, Engkau mengetahuinya, dengan
mengetahui apa yang di dalam jiwaku, dan aku tidak mengetahui apa yang
di dalam jiwa Engkau; sesungguhnya Engkaulah yang mengetahui yang
ghaib.” (5:116)
Jawapannya bersambung lagi:
“Aku
hanya mengatakan kepada mereka apa yang Engkau memerintahkan aku
dengannya: ‘Sembahlah Allah, Pemelihara aku dan Pemelihara kamu.’ Dan
aku seorang saksi ke atas mereka selama aku di kalangan mereka; tetapi
setelah Engkau mematikan aku, Engkau Sendiri adalah penjaga ke atas
mereka; Engkau saksi atas segala sesuatu.” (5:117)
Nabi Muhammad juga akan ditanya di
akhirat atas sesuatu yang amat berat juga. Baginda ditanya mengenai
sambutan kaumnya terhadap al-Qur’an. Jawapan baginda berbunyi:
“Wahai Pemeliharaku, sesungguhnya kaumku mengambil al-Qur’an ini sebagai suatu yang tidak dipedulikan.” (25:30)
Itulah yang berlaku pada hari ini.
Ajaran al-Qur’an tidak dipedulikan. Namun, masa masih ada untuk semua
kembali kepada ajaran al-Qur’an.
No comments:
Post a Comment